Styrketräning

mg-5788-630x350.jpg

Bildtext ovan: Uppmuntra hunden att kampa genom att ha alla fyra tassar i marken och lägga vikten bakåt.

Av: Ulrika Talts och Thereze Grabowska

Styrketräning bör ingå i alla hundars träning. Vinsten av styrketräningen är stor. Hunden får bättre kapacitet att klara av olika typer av aktiviteter och den får bättre förutsättningar för att bära upp sin kropp på rätt sätt.

För att en muskel ska kunna bli starkare måste den utsättas för belastning. Styrketräning innebär att musklerna belastas mer än vanligt, fler muskelfibrer engageras och därmed görs kroppen uppmärksam på att starkare muskler behövs. Vad händer i kroppen vid och efter styrketräningen? När belastningen är större än vad muskeln är van vid sker små bristningar i muskelns fibrer. När hunden vilar repareras dessa muskelfibrer igen med hjälp av framför allt protein. Det är protein som är musklernas byggstenar. För att förebygga ytterligare skada byggs muskeln lite starkare och större än vad den var innan bristningen. På detta sätt ökar muskeln i styrka och storlek när den belastas över sin gräns. Det är viktigt att komma ihåg att vilan och återhämtningen är en förutsättning för att reparation och uppbyggnad av muskeln ska kunna ske.

img-9422liten.jpg

Efter en ansträngande träning kan det vara bra att ge hunden en energiboost i form av protein och fett. På bilden får Border collien Kate en portion av Purina Veterinary Diet Canine CN som kan användas vid näringsmässig återhämtning, efter ett långt och krävande vallningspass. Portionen har högt energiinnehåll, hög koncentration av viktiga näringsämnen och lättsmälta ingredienser. Det är viktig att du ger din aktiva hund bra foder, varje dag, med hög halt av protein och fett om den ska kunna bygga muskler.

Det är inte lika lätt att träna isolerade muskelgrupper hos hund som det är för oss människor. Detta beror på att hunden använder hela sin kropp vid rörelse. Tänk istället på att hunden ska göra rörelserna så kontrollerat, stabilt och korrekt som möjligt. Avsluta träningen när musklerna är trötta. I en trött muskel är energin slut och kroppen börjar använda musklernas protein som bränsle istället. Överträning ger alltså motsatt effekt än den önskade.

Tips på styrketräning:

  • Aktiv skritt i ojämn terräng och på mjukt underlag: är ett enkelt sätt att styrketräna sin hund. Hunden måste då använda muskelkraft för att lyfta på benen. Rygg och nacke kan tränas genom att hunden får röra sig i serpentiner samtidigt som den måste lyfta på benen. Framdelen kan tränas genom att låta hunden kliva över saker. Om hunden hoppar över blir det istället bakdelen som jobbar.
  • Backträning: ger bra styrketräning. Genom att ändra hastigheten, underlaget och backens lutning kan svårighetsgraden utökas efterhand. Genom att gå på sned uppför backen kan du rikta belastningen. Det bakben som som är överst i backen lyfter hela hunden. Det andra bakbenet flyttar bara med för att balansera hunden.
  • Benviktsmanchetter: kan användas för att öka det muskulära motståndet. Var mycket försiktig med att lägga i för tunga vikter för att undvika att hunden överbelastar enskilda muskelgrupper. Det är också viktigt att viktmanchetterna sitter rätt. På frambenen ska de sitta ovanför karpalleden, på bakbenen ovanför hasleden.
  • Klövjeväska: kan användas för att stärka hundens rygg och bål. Hunden stimuleras att höja ryggen och trampa under sig ordentligt med bakbenen. Använd endast en väl anpassad klövjeväska så att vikten hamnar rätt. En väska som rör sig kan orsaka skavsår. Var mycket noga med att lägga lika vikt på båda sidorna så att väskan blir balanserad. En riktlinje för startvikt när hunden vant sig med klövjeväskan är 5 % av hundens kroppsvikt. Vikten kan efterhand ökas upp till ca 20 % av hundens kroppsvikt. Tänk på att träna kontrollerat när hunden bär vikt. Den ska klara av att koordinera sina rörelser utan problem.
  • Dragträning: är fantastiskt bra styrketräning. Hunden använder hela kroppen, men det är framför allt ländrygg, bakbens- och sätesmuskulatur som belastas. Använd alltid en väl anpassad sele speciellt avsedd för drag. För att undvika ledskador ska hunden dra kontrollerat och inte kränga hit och dit. Hunden kan egentligen dra vad som helst, men tänk på att det aldrig får finnas risk att föremålet fastnar någonstans så att hundens drag stannar tvärt. Då finns stor risk för knäskador. Börja med lätt motstånd i skritt under kort tid och utöka succesivt. En lämplig startvikt är ca 10 % av hundens kroppsvikt. Vikten kan ökas till ca 25 % av hundens kroppsvikt. Här måste man också tänka på friktionen. Det är så klart betydligt lättare att dra en släde eller en vagn på hjul på slätt underlag än kedjor i skogen.
  • Simning eller water treadmill: är också ett mycket bra och samtidigt skonsamt sätt att träna hela kroppen. Vid träning i water treadmill kan motståndet varieras för önskad effekt med hjälp av hastighet och vattenhöjd.
  • Kontrollerad kamplek: Kamplek med alla fyra tassarna i marken ger styrketräning för hela kroppen och det flesta hundar tycker det är vansinnigt kul! Tänk på att använda en leksak som inte sliter på hundens tänder.

En dansk/svensk gårdshund tränar weight pull. Foto: Vicke Clarin.

Fler tips på styrketräning:

  • Vibrationsplatta
  • Balansboll/Pilatesboll
  • Cavaletti (använd låga hinder eller en stege).

Allmänt att tänka på vad gäller styrketräning; starta försiktigt och utöka träningen succesivt och kom ihåg den viktiga vilan och återhämtningen. Det räcker med styrketräning 1-3 ggr per vecka beroende på vad du har för mål. Du som sysslar med en speciell hundsport, tänk igenom vilka muskelgrupper som belastas mest och arbeta med att stärke dessa varvat med styrketräning för hela kroppen. En valp eller unghund ska naturligtvis inte styrketräna alls. Vänta tills hunden är färdigväxt. Och som vanligt, glöm inte uppvärmning och nedvarvning!

Eftersom uppvärmning och nedvarvning är så viktig vid ALL typ av träning kommer vi att göra ett extra avsnitt helt ägnat åt detta.