Uppvärmning, nedvarvning och återhämtning

friskt vatten

Bildtext ovan: Kom ihåg att ge din hund friskt vatten under och efter träning.

Av: Ulrika Talts och Thereze Grabowska

Uppvärmning och nedvarvning

Slarva aldrig någonsin med uppvärmningen! Många skador skulle kunna undvikas om vi var bättre på att värma upp våra hundar. Vid vila är blodgenomströmningen i musklerna dålig. Muskler och leder är kalla och stela och nervsystemet är i viloläge. Det är stor risk för till exempel muskelbristningar och sen- och ligamentskador när muskler och nervsystem inte arbetar som de ska. Korsbandsskador är ett exempel på en mycket vanlig skada som många gånger beror på att hunden varit för dåligt uppvärmd innan arbete/aktivitet.

Syftet med att långsamt värma upp sin hund innan aktivitet är att öka blodcirkulationen och temperaturen i kroppen. Muskulaturen mjukas upp, ledvätskan blir flytande och kan smörja lederna och nervsignalerna börjar fungera snabbt och effektivt igen.

Hur länge bör man värma upp sin hund? Ju intensivare och mer fysiskt krävande aktivitet hunden ska utföra desto längre bör uppvärmningen vara. Det kan räcka med ca 15-20 minuters rask promenad som mot slutet får inslag av högre benlyft och någon koordinationsövning. Kliv ut i gräset och kliv över några grenar för att hunden ska använda och värma upp lederna i ben och rygg och få igång nervsystemet. Men tänk också på vilken typ av aktivitet din hund ska utföra och anpassa uppvärmningen efter det. Ska du till exempel köra ett agilitypass med tvära svängar och hopp, lägg in specifika uppvärmningsövningar efter grunduppvärmningen. Exempelvis på sådana övningar är dragkamp, trix och konster för ökad kroppskontroll, cirkelträning, skicka runt träd samt träning på låga och enstaka hinder. Är det någon form av dragträning hunden ska utföra, värm upp med lätta vikter först, etc.

Många gånger innehåller träningen stunder med väntan och stillastående. Det är då viktigt att inte låta hunden bli kall igen. Lägg på ett täcke för att hjälpa hunden att bibehålla värme och cirkulation samt försök hålla hunden i rörelse.

Kom ihåg att det är lika viktigt att värma upp hunden innan intensiv lek. Aktiviteter som t ex bollkastning och dragkamp innebär stor påfrestning på hundens kropp och skaderisken är stor om kroppen inte är beredd.

När träningen är färdig är det lika viktigt med en långsam nedvarvning. Om aktiviteten avbryts tvärt slutar hjärtat också snabbt att pumpa runt blodet till musklerna. Följden blir att musklerna kallnar snabbt, slaggprodukterna blir kvar och risken för träningsvärk ökar. Ansamlingar av kvarblivna slaggprodukter kan leda till muskelspänningar och muskelknutor. Låt hunden promenera lugnt i ca 15-20 minuter så att det sker en successiv sänkning av puls och cirkulation. Du kan om du vill avsluta nedvarvningen med en lättare massage då du stryker igenom hela hunden med fasta handflator (efflourage). Detta hjälper hunden att transportera bort slaggprodukter från musklerna. Benen ska masseras från tassen mot kroppen. Man kan kalla denna massage för ”syreväxling light”. Teorin omkring syreväxling är att man med hjälp av handkraft tömmer muskeln på blod så att nytt syre- och näringsrikt blod kan strömma in. Det är naturligtvis inte praktiskt möjligt att tömma en muskel på blod på detta sätt, men man kan förmodligen effektivisera borttransporten av slaggprodukter.

Vill du stretcha din hund ska det göras efter nedvarvningen men innan hunden kallnat och stelnat till igen. Du bör ta hjälp av någon som är kunnig inom stretching innan du ger dig på att stretcha din hund. Det är stor risk för översträckning. Det är bättre att använda sig av enkla övningar där du försiktigt sträcker ut muskeln tills det börjar strama och håll stilla där en liten stund. Töj aldrig längre än så.

Stretching av framben.

Stretching av bakben.

Du kan med fördel istället använda hundens egen förmåga till stretching genom att göra övningar så att hunden stretchar/sträcker ut sig själv.

Tänk på att anpassa både uppvärmning och nedvarvning efter väder och vind. Vid kallare väder krävs längre uppvärmning och gärna täcke på både vid uppvärmning och nedvarvning.

Vila och återhämtning

Din hund måste få tid för vila och återhämtning. Att hitta en balans mellan träning och vila är nödvändigt eftersom vilan och återhämtningen är en förutsättning för att reparation och uppbyggnad av muskler ska kunna ske. Får hunden ingen chans till återhämtning fortsätter musklerna att brytas ner. Överträning leder därför till sänkt prestationsförmåga och ökar risken för att skador uppstår.

Det finns egentligen två typer av återhämtning. Korttidsåterhämtning från ett ansträngande träningspass och långtidsåterhämtning som handlar om dagar av vila som läggs in i träningsschemat.

Korttidsåterhämtningen sker timmarna efter träningspasset. Till korttidsåterhämtningen räknas nedvarvningen efter träningen som vi skrev om ovan och också någon dag med lugnare träning efter en intensiv träningsdag. Under korttidsåterhämtningen repareras muskler, senor och ligament och slaggprodukter transporteras bort. En viktig sak att tänka på här är hundens foder. Hunden behöver förnya sina energireserver och återställa vätskebalansen efter träningen för att kunna optimera proteinsyntesen vilket leder till uppbyggande istället för nedbrytning av musklerna. Detta kan ske om hunden får äta ett näringsriktigt foder. Ge gärna något extra proteinrikt efter ett intensivt träningspass.

Efter en ansträngande träning kan det vara bra att ge hunden en energiboost i form av protein och fett. På bilden får Border collien Kate en portion av Purina Veterinary Diet Canine CN som kan användas vid näringsmässig återhämtning efter ett långt och krävande vallningspass. Portionen har högt energiinnehåll, hög koncentration av viktiga näringsämnen och lättsmälta ingredienser. Det är viktig att du ger din aktiva hund bra foder, varje dag, med hög halt av protein och fett om den ska kunna bygga upp muskler.

Långtidsåterhämtning handlar om att lägga in hela dagar, kanske till och med veckor, av vila anpassat till träningssässongen. Det handlar också om att variera träningstypen. Här finns också en psykologisk aspekt på vilan. Genom att låta hunden få vilodagar är det mindre risk för att den tröttnar på träningen.

Massage är fantastiskt!

Syftet med massage är att öka elasticitet, cirkulation och rörlighet i muskler, senor och ligament. Med en ökad cirkulation blir näringstillförseln bättre och borttransporten av slaggprodukter effektivare. Eventuella spänningar i musklerna mjukas upp och hunden blir avslappnad och lugn. Om du regelbundet låter en hundfysioterapeut eller massör massera igenom din hund får du en bra koll på om allt står rätt till med din hunds muskler.

I Ulrikas arbete som hundfysioterapeut stöter hon ofta på typiska muskelproblem relaterat till vilken aktivitet hunden huvudsakligen sysslar med. Ett exempel är muskelknutor vid muskelfästet mot skallbasen på nackens högra sida hos hundar som tränar mycket lydnad. Ett annat är små muskelknutor och spänningar runt skulderbladen hos hundar som tränar mycket agility.

Det är möjligt att massera runt skulderbladen för att få bort muskelknutor och spänningar vilket är vanligt hos agilityhundar.

Om du masserar din hund regelbundet hemma lär du dig känna hur din hunds muskler normalt ska kännas och kan agera i tid om du hittar några onormala förändringar. Gå gärna en kurs i hundmassage för hemmabruk. Några enkla massagegrepp som du kan använda hemma på din hunds stora muskelgrupper är:

Efflourage

Efflourage är lugna, mjuka men ändå fasta strykningar över hela hundens kropp. Trycket ska vara stadigt, men inte för hårt. Benen ska masseras från tassen mot kroppen. Efflourage används alltid först och sist vid en massagebehandling för att kicka igång blodcirkulationen innan man går in med djupare massagegrepp och för att transportera bort slaggprodukterna i slutet av massagen. Efflouragen verkar också lugnande och avslappnande och reducerar muskelspänningar.

Efflourage på kroppen.

Efflourage på benen sker från tassen mot kroppen.

Kompression/cirklar

Med dessa grepp når du djupare ner i muskulaturen. Du kan använda fingrar, tummar, handloven eller en löst knuten näve. Kompression med handlov eller löst knuten näve används lämpligast på bakbenets stora muskelgrupper, medan cirkelgreppet med fingrar/tummar kan användas på framben, skuldra, nacke och ryggmuskulatur. Vilket grepp du väljer beror också på hundens storlek. Rörelsen riktas först inåt i muskelmassan, vrid sedan handen ett kvarts varv eller gör en halvcirkel med utbredda fingrar/tummar och släpp sakta på trycket. Du ska känna att det är muskeln som knådas runt inte bara skinnet på ytan. När du masserar ryggens muskulatur ska du vara noggrann med att massera utåt från ryggraden. Massera överhuvudtaget aldrig över benstrukturer vilket är obehagligt för hunden.

Kompression på bakben.

Cirkelgrepp med tumme på framben.

En variant av massagegrepp för massage av ryggmuskulatur.

En annan variant av massagegrepp för massage av ryggmuskulatur.

Om din hund har feber, någon infektion eller bakteriell sjukdom ska du inte massera din hund. Fråga alltid din veterinär om din hund har någon sjukdom eller står på någon form av medicin om det är ok med massage.

Ett annat mycket effektivt sätt att öka blodcirkulationen och punktbehandla problem i muskler, senor och ligament är att behandla med LED-ljus eller laser.

Behandling med hjälp av LED-ljus är mycket effektivt.